Podczas
całej formacji seminaryjnej wszystkie posługi alumna mają za cel
ożywianie Kościoła, który jest ze swej istoty „tajemnicą”,
„komunią” i „misją”. Te posługi i praktyki są
związane bądź to z samym życiem seminaryjnym, bądź to ze
środowiskami poza seminarium.
Duch Święty, nie tylko przez sakramenty i posługi uświęca Lud Boży,
i przyozdabia cnotami, ale „udzielając każdemu tak, jak chce”
(1 Kor 12,11) swoich darów, rozdziela miedzy wiernych w każdym
stanie także specjalne łaski, przez które czyni ich zdolnymi i
gotowymi do podejmowania rozmaitych dzieł lub funkcji mających na
celu odnowę i dalszą skuteczną rozbudowę Kościoła. (por. KK
12)
Seminarium
to miejsce gdzie młody człowiek, rozpoczyna upodabniać się na
obraz Chrystusa Nauczyciela, Kapłana i Dobrego Pasterza. By stając
się pomocnikiem biskupa, jako diakon, czy już w roli kapłana, mógł
objąć posługiwanie we wspólnocie, stając w zastępstwie Boga
jako sługa, nauczyciel i kapłan świętego kultu (por. KK 20). A to
wszystko by ten młody chrześcijanin do głębi zdał sobie sprawę,
że w jego ręce oddaje się nadzieje Kościoła i zbawienie dusz
(DFK, Zakończenie).
1. Posługa słowa spotkaniem z Chrystusem Nauczycielem
Ćwiczenia homiletyczne
Homiletyka ma przygotowywać przyszłych kapłanów do przepowiadania słowa Bożego, do przepowiadania umiejętnego, skutecznego, w mocy Bożej. Ten przedmiot był od chwili zaistnienia Seminarium Duchownego w Białymstoku zawsze poważnie traktowany. Jest wykładany w AWSD na roku IV, V i VI w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Dodatkowe ćwiczenia homiletyczne polegają na przygotowaniu samodzielnie, lecz pod kontrolą profesora, przez każdego z alumnów po jednej homilii w ciągu roku, czyli trzech homilii w czasie studiów, którą to homilię wygłaszają próbnie. Diakoni mogą ją następnie wygłosić w kościele do wiernych. Zasadniczo temat przygotowywanej homilii jest zgodny z wytycznymi Episkopatu Polski. We wcześniejszych latach było wymagane uczenie się kazania pamięciowe, dzisiaj nie jest to wymagane bezwzględnie. Po każdym próbnym wygłoszeniu homilii następuje jej omówienie: najpierw sam kaznodzieja mówi, z czego się przygotował, podaje źródła i bibliografię i jak się czuł podczas wygłaszania homilii, po czym głos zabierają koledzy, a podsumowuje profesor.
Ćwiczenia katechetyczne
Całość formacji katechetycznej obejmuje wykłady, ćwiczenia i praktyki katechetyczne. Wykłady są prowadzone w wymiarze jednej godziny tygodniowo na roku IV, V i VI. Przygotowanie praktyczne do katechezy przebiega dwustopniowo. Najpierw alumni hospitują katechezy prowadzone przez doświadczonych katechetów oraz zapoznają się z problemami, metodami i pomocami katechetycznymi. W ramach praktyk każdy alumn prowadzi kilka katechez z dziećmi i młodzieżą na różnym poziomie wiekowym pod kierunkiem wykładowcy katechetyki oraz w obecności kolegów z roku. Każda katecheza jest omawiana i oceniana. Tematy i konspekty katechez są konsultowane z poszczególnymi katechetami, a po przeprowadzeniu katechezy jest ona omawiana w obecności katechety w grupie ćwiczeniowej alumnów. Po wliczeniu czasu przygotowania katechezy, jej przeprowadzenia, omówienia oraz hospitacji każdej z nich przez alumnów z każdej grupy, daje to sporą liczbę godzin praktyki katechetycznej alumna - przyszłego katechety.
2. Posługa sakramentalna spotkaniem z Chrystusem Kapłanem
Formacja
pastoralna obejmuje także przygotowanie do posługi sakramentalnej
Przygotowanie do pracy duszpasterskiej w zakresie sprawowania kultu
miało zawsze w formacji seminaryjnej należne miejsce. W pierwszym
rzędzie dotyczyło to sprawowania Najświętszej Ofiary Jezusa
Chrystusa, czyli odprawiania Mszy św. Przez długi okres przedmiot
liturgiki był nazywany po łacinie „ritus”, w jego zakres
wchodziły: nauczenie celebrowania Mszy św., sprawowanie sakramentów
i odprawianie nabożeństw. Obecnie wiedzę o sakramentach
dostarczają zajęcia z Liturgiki, Teologii Dogmatycznej, Prawa
Kanonicznego, Teologii Moralnej i innych. Już w okresie pobytu w
Seminarium alumni mają różne okazje do przynajmniej częściowego
wykorzystania uzyskanych wiadomości.
Poczynając
już od I roku studiów w ramach ćwiczeń liturgicznych należy
przygotowanie alumnów I roku do służenia do Mszy św. Jako
lektorzy, alumni przygotowują komentarze do Mszy świętej i
liturgii słowa oraz modlitwę powszechną. Czytają czytania mszalne
i śpiewają psalm responsoryjny. Następnie, przygotowanie do
posługi akolity to: udzielanie Komunii św. chorym i wiernym podczas
Mszy św. i poza nią, a także wprawianie się do prowadzenia
nabożeństw eucharystycznych, chrztu i innych posług
przysługujących diakonom. Oni to w codziennej Eucharystii posługują
w swych liturgicznych strojach - dalmatykach. Do ich obowiązków
należy także celebrowanie wieczornych nabożeństw dla wszystkich
alumnów.
Ważnym
ćwiczeniem pastoralnym jest działalność tzw. grup liturgicznych,
do których należą wszyscy alumni, prócz VI roku. Do takiego
zespołu należy przygotowywanie przez cały tydzień liturgii
mszalnej. Prowadzenie różańca podczas wieczornych modlitw, koronki
o godzinie 15:00, przygotowywanie śpiewów na Eucharystię, itp.
W
przygotowanie się do posługi liturgicznej wpisują się ponadto
takie praktyki alumnów, jak pełnienie tygodniowych dyżurów w
zakrystii kaplicy seminaryjnej jako tzw. wikariusz (rok IV),
tygodniowa służba przy ołtarzu w kaplicy seminaryjnej w
charakterze ministranta i turyferariusza (rok I i II), akolitów (rok
IV i V).
Alumni
spełniają również funkcje liturgiczne podczas licznych
uroczystości odbywających się w Katedrze, zazwyczaj z udziałem i
pod przewodnictwem Biskupa. Najczęściej są to Asysty Pontyfikalne,
złożone, pierwsza z alumnów roku III, i druga z roku IV.
Zaangażowanie alumnów widoczne jest zwłaszcza podczas Triduum
Sacrum. Na czas tego świętego czasu w seminarium zostają roczniki
III, V.
Trzeba
wymienić jeszcze jeden sposób przygotowania alumnów do posługi
sakramentalnej i liturgicznej, a mianowicie naukę śpiewów
liturgicznych. Przez okres sześciu lat, a zatem przez cały okres
pobytu w Seminarium, alumni uczęszczają na wykłady i zajęcia z
muzyki kościelnej. Poza tym regularnie, raz w tygodniu, odbywają
się próby chóru, scholi i emisji w poszczególnych głosach. Jest
to okazja do udoskonalenia śpiewu liturgicznego i zaznajomienia się
z nowymi pieśniami liturgicznymi. Zajęcia związane ze śpiewem
służą godnemu sprawowaniu w przyszłości obrzędów
liturgicznych.
3. Posługa miłości spotkaniem z Chrystusem Dobrym Pasterzem
Praktyki parafialne
Jakkolwiek
od początku funkcjonowania AWSD w Białymstoku istniała jakaś
forma praktyk parafialnych to jednak bardziej systematyczny charakter
przybierają one od momentu, gdy polski Kościół przyjął nowe
„Ratio studiorum” dostosowane szczególnie do wymaga
dekretu soborowego o formacji kapłańskiej „Optatam
totius”.
Nasze
seminarium starało się sprawę praktyk duszpasterskich traktować
poważnie. Systematycznie każdego roku odbywały się praktyki
parafialne diakonów na wyznaczonych im placówkach. Pierwsza odbywa
się w miesiącu Sierpniu, druga trwa od środy popielcowej do Mszy
świętej Rezurekcyjnej (co najczęściej wiąże się z uroczystym
śniadaniem Wielkanocnym z księżmi na parafii).
Praktyka
diakonów dotyczy różnych dziedzin pastoralnych, a mianowicie
duszpasterskiej: głoszenie kazań, udzielanie chrztu, zanoszenie
Eucharystii chorym, sprawowanie pogrzebów, praca kancelaryjna.
Wszystko w zależności od potrzeb parafii i wymaga księży
proboszczów. Praktyki diakonów podlegają ocenie, której dokonuje
miejscowy proboszcz i na ręce rektora Seminarium przesyła
sprawozdanie.
Od
lat nasi alumni opiekują się obłożnie chorymi i ludźmi
starszymi. Praktycznie w każdą niedzielę składają u chorych
wizyty, diakoni lub akolici zanoszą chorym przynajmniej raz na
tydzień Komunię św. Klerycy opiekują się również dziećmi z
rodzin ubogich i zaniedbanych. Do stałej praktyki od roku II, należy
żywy kontakt z dziećmi z Domów Dziecka przy ulicy Słonimskiej i
11 Listopada. Sprawują oni przede wszystkim opiekę religijną,
przygotowując je do sakramentów, uzupełniając też braki w
wiadomościach religijnych i w wychowaniu. Podobna praktyka ma
miejsce w Pogotowiu Opiekuńczym przy ulicy Orlej.
Należy
też wspomnieć piękną inicjatywę alumna naszego seminarium,
późniejszego kapłana bestialsko zamordowanego w 1989 roku przez
„nieznanych sprawców”, ks. Stanisława Suchowolca. Z jego
inicjatywy roztoczono opiekę nad domem dla dzieci upośledzonych
umysłowo i niepełnosprawnych w Zaściankach. Ruch „Wiara i
światło” obejmujący upośledzonych umysłowo, ich rodziny i
opiekunów, znalazł się także w obrębie działalności
charytatywnej seminarium.
Akcje powołaniowe
Wielką i żywotną sprawą dla seminarium jest troska o nowe powołania. Seminarium włączało się zarówno w powołaniowe duszpasterstwo archidiecezji, często wychodząc z inicjatywą i świadcząc w tej dziedzinie wszelką pomoc, jak też organizując we własnym zakresie akcje powołaniowe.Do form działalności samego seminarium należy zaliczyć przede wszystkim modlitwę. Alumni modlą się o powołania w każdy pierwszy czwartek miesiąca, podobnie jak wierni całej archidiecezji, ale też we wtorki za wstawiennictwem św. Jerzego, patrona naszego Seminarium. Szczególne miejsce ma tu też Tydzień modlitw o powołania tak w seminarium, jak i z różnymi grupami młodzieży i starszych w różnych parafiach diecezji. W pierwszej połowie roku akademickiego, najczęściej w listopadzie i grudniu, alumni idą do szkół średnich z katechezami powołaniowymi. Katechezy te prowadzą alumni noszący już sutanny, czyli już od roku III studiów. Dla klas maturalnych natomiast są organizowane w czasie ferii zimowych rekolekcje powołaniowe w AWSD.
Rekolekcje Oazowe i Kolonie Caritas
W ramach praktyk w dziełach diecezjalnych istnieje zwyczaj wyjeżdżania na dwutygodniowe praktyki oazowe lub kolonie Caritas. Alumni, świadczą swą pomoc kapłanom i uczestnikom. Znajomość tej formy duszpasterstwa jest bowiem przyszłym kapłanom ze wszech miar potrzebna.
Pielgrzymki
Interesującą praktyką, w sensie także duszpasterskim, są pielgrzymki do sanktuariów maryjnych. Nasi alumni biorą w nich żywy udział. Najpierw chodzi o Pieszą Pielgrzymkę na Jasną Górę. Od czasu, gdy uformowała się piesza pielgrzymka z Białegostoku, idą więc alumni ponad 400 kilometrów do Częstochowy, przeważnie w gronie ludzi młodych. Jest to wielkie doświadczenie wysiłku fizycznego, osobistego nawracania się, jak i towarzyszenia nawracającym się ludziom. Od 1993 r. tworzy się nowa tradycja: pielgrzymek do Wilna do Matki Bożej Ostrobramskiej - Matki Miłosierdzia. Stało się to możliwe dzięki nowym uwarunkowaniom politycznym. Alumni biorą też gremialny i czynny udział w pieszej pielgrzymce do Różanegostoku, Krypna i Świętej Wody.